Dag 9: Nuwara Eliya

8 september 2017 - Nuwara Eliya, Sri Lanka

1 tip: nooit Geraldine wekken om 4.50am door als een gek aan haar benen te schudden.... Dat was namelijk het tijdstip waarop de wekker ging voor de hike naar World End.

Na een yoghurtje en boterham gingen we eerst een uurtje rijden om het nationale park Horton Plains te bezoeken. We zaten in groepje met een leuke Chinese dame, een meid uit Israël en een leuk Nederlands stel die we in Kandy hebben ontmoet,  Thomas en Desiree.

De wandeling was zo'n 9,5 km: opgedeeld in small World End, great World End en Baker Fall. Erg creatief klinken de namen niet. Helaas was het mistig en konden we niet heel veel van de omgeving zien. Jasper kon wel vanaf het plateau goed 880m naar beneden kijken. Onderweg zijn we een aantal apen, gekleurde kikkers en rendieren tegengekomen. Net een beetje Blijdorp.

Tijdens de taxi rit terug naar het hostel merkten we dat in Sri Lanka: wachten een teken is van zwakte.

Er stond ook nog een theeplantage op de agenda, waarbij we leerden dat fijnere korrels zorgen voor sterkere thee, en grote korrels theeblad zorgen voor een lichtere thee. De omgevings temperatuur heeft ook invloed op de sterkte van de thee. Kenia is warm dus sterke thee vs. Nuwara Eliya koeler dus minder sterke thee. Nadat de thee de fabriek verlaat, gaat het naar de veiling in Colombo. Daarna worden pas de smaken zoals aardbei, perzik etc. toegevoegd door de kopers.

Na deze toelichting hadden we wel trek in thee, dus trakteerde Jasper op een high tea bij Grand Hotel. Dit was erg duur, voor ongeveer 9 euro  in totaal hebben we heerlijke hapjes en 11 thee op.

Ondertussen was de monopoly kaartspel stand tijdens de high tea tot 7-2 opgelopen in het voordeel van jasper waarna we maar verder gingen chillen bij een Indisch restaurant.

Morgen de mooiste treinreis van de wereld part 2 richting Ella.