Dag 20-18 juli: Lake Atitlan

18 juli 2015 - San Pedro la Laguna, Guatemala

Vandaag stond Lake Atitlan op de planning. We begonnen vanuit San Pedro naar Panajachel (ook wel Pana) waarbij we alle plaatsjes al aandeden omdat de boot overal stopte. Regelmatig kwam je naast veel armoede aardig wat villa's en hotels tegen. Na anderhalf uur kwamen we in "Pana" aan om met een tuk-tuk door te gaan naar een inheems dorpje genaamd Santa Catarina Palopo. Er waren veel kraampjes waar je mooie kleden en kleding kon kopen die live voor je gemaakt kon worden. Erg leuk wanneer je een verkleedfeestje hebt met het thema "Maya's", anders kan je er niet zoveel mee. Na een lunch zijn we met een "collectivo" terug gegaan naar Pana om vanuit daar het meer over te steken naar Santiago Atitlan. Unieke oversteek, totaal niet comfortabel bootje die met flinke snelheid het meer oversteekt. Santiago was een erg leuk dorpje met een markt en veel mensen met de Maya-kledij. Hier spreekt men bijna geen Spaans maar een Maya-taal. Het hoogtepunt van de dag zou het bezoeken van een Maya-god zijn, Maximon. Dit was op positieve wijze uitgedrukt "bijzonder". Na het struinen van de marktjes namen we de boot weer naar San Pedro waar we om half zes incheckten. Na een kort avondeten snel ons bed in want om zes uur begint de rit terug naar Mexico.

Wist je dat:
- Jasper deze vakantie voor de tweede keer Tom Cruise is genoemd
- we door een jongen naar de collectivo zijn gebracht in Santa Catarina
- al het drinken in flesjes van 600ml of 354ml wordt aangeboden
- Maximon een opgezette houten pop is waar een sigaar in zijn mond is geplaatst
- deze pop door de "locals" wordt aanbeden en beschermd en offers worden gebracht
- een collectivo 10x goedkoper is dan een tuk-tuk
- er een extra heffing is op vervoer al ben je buitenlands
- deze heffing ongeveer 8 tot 10x zoveel is als de locals

Quote van de dag: niet alleen Cuba kent toeristenprijzen

1. Ruud en mc:
    19 juli 2015
    Wist je dat mama altijd moppert als de telefoon 's navhts geluid maakt maar nu niet?
  2. Berko:
    19 juli 2015
    Quote vanuit sri lanka: toeristenprijzen tellen pas als ze dertig keer zo hoog liggen als voor de locals (safari entree local 60 rupee, toeristen 2000 + 1000 service kosten )