Dag 15-13 juli: San Cristobal-Antigua

13 juli 2015 - Antigua, Guatemala

Rara in welk land zijn we nu? GUATEMALA! Nadat we bij San Cristobal een aantal reisbureaus zagen naar Guatemala en we dit idee al in ons achterhoofd hadden, hebben we gisteren het hostel en bus geboekt. Dit keer zaten we niet met alleen maar Mexicanen maar met toeristen, ook weer eens leuk. In ons busje zat een Belgisch gezin, oud vrouwtje uit Texas, Japanners en een groepje jongens uit Mexico. Na 3 uur in de bus hebben gezeten was het tijd voor de grensovergang, dit was een hele uitdaging. Eerst alle tassen en voedselvoorraad mee en vervolgens bij de immigratie in de rij staan. Surprise onze vriend wilde een of ander formulier van ons zien wat we natuurlijk niet hadden. Volgens ons hebben we dit nooit gehad bij aankomst, maar goed. Gelukkig had een Mexicaanse gast dit ook niet en konden we met z'n 3e het een en ander regelen. Het handige was, we hadden gelijk een tolk bij ons. Na het inleveren van wat pesos hadden we eindelijk een "mooie" stempel in ons paspoort. Hiermee kunnen we max een week in het land blijven, onze planning is om hier 4/5 dagen te blijven. Over de grens aangekomen kun je gelijk een verschil zijn met Mexico, meer armoede en heel veel Indiaanse vrouwen. Na twaalf uur kwamen we eindelijk aan! Snel ingecheckt bij hostel tropicana en hapje gegeten! Lekker slapen erna want er wacht een vulkaan morgen!

Wist je dat:
- Benzinestations hier Puma heten en geen Shell of Penem
- de munteenheid in Guatemala queztal is
- de lokale bussen hier "chickenbusses" heten
- we aan de malariapillen begonnen zijn
- Antigua voor alle aardbevingen en vulkaanuitbarstingen de hoofdstad van Guatemala was
- Antigua omringt is door drie vulkanen
- we onze mooie hoeden alweer kwijt zijn
- elke rots en lantaarnpaal van de grens naar Antigua is gekleurd naar de kleur van een politieke partij
- elke stad in Guatemala een logische wegstructuur heeft. Elke straat loopt van noord naar zuid en van oost naar west en is ook zo genummerd

Quote van de dag: je hoeft in Guatemala niet naar de dierentuin om dieren rond te zien lopen

1. Ruud en MC:
    Groetjes uit Maassluis
  2. Winfred:
    14 juli 2015
    Mooi! Als je tijd over hebt kun je ook nog naar een viewpoint toelopen, vanaf een groot kruis op de berg. Maar zo'n vulkaan beklimmen is wel gaaf!
  3. M&M:
    14 juli 2015
    Wat een mooie verhalen allemaal! Fijn te horen dat jullie zo genieten!
  4. Berko:
    17 juli 2015
    Quote vanuit sri lanka: je hoeft geeneens het restaurant uit te gaan om dieren te zien (kakkerlak included)