Dag 24-22 juli: Palenque-Merida

22 juli 2015 - Mérida, Mexico

Om 23.00 uur zaten we in de bus om na acht uurtjes in Merida aan te komen. Dit keer geen echte comfortabele stoelen maar het lukte zowaar om wat uren te pakken. Om half acht kwamen we aan in Merida om na een wandeling bij hostel Nomadas in te checken. Merida is een koloniaal stadje, dat hoorde bij Spanje vroeger en heeft culturele invloeden van vele landen, vooral Frankrijk en Spanje. We hoorden in het hostel dat er om half tien een stadswandeling was met gids, dus we gingen gelijk cultuur opsnuiven. Het Grand Plaza, het raadshuis, de kathedraal, twee andere kerken, het oude city hall met alle muurschilderingen en een museum met de historie van Maya en Mexico zijn gezien. Na deze wandeling gingen we lunchen bij cafe la Habana waarna we ons begaven richting bedje en zwembad met hangmatten. Om zeven uur maakten we ons klaar voor een diner bij de Thai, waar de kok een Zwitser was en de vrouw Mexicaans, volgt u het nog? Het was heerlijk en daarna gingen we nog naar Grand Plaza om een ijsje te eten.

Hasta manana!

Wist je dat:
- Merida vroeger t'Ho heette
- Deze stad vernoemd is naar de Spaanse stad Merida
-In de kathedraal het kruis van Jezus Christus 17 meter hoog is
- Yucatan van Spanje was totdat de Spaanse koning er vanaf wilde
- Dit omdat Yucatan geen goud, zilver, metaal of mooie gebouwen had. Het maakte dus niet zoveel uit.
- Nu Yucatan de rijkste en welvarendste provincie is van Mexico
- Er in Merida geprobeerd is de Champs Elysee na te maken
- 45% spreekt Maya, schrijven is wat lastiger
- De Maya taal een verplicht vak is op school
- Mayas geloven in reincarnatie

Quote van de dag: Geniet van het leven en van elkaar

1. Berko:
    24 juli 2015
    Quote vanuit sri lanka: geniet van de luxe, voor je t weet moet je alles weer zelf doen
  2. Berko:
    24 juli 2015