Dag 26-24 juli: Merida-Chichen Itza-Tulum

24 juli 2015 - Tulum, Mexico

Vandaag gaan we de 2e klas bussen proberen in Mexico! Na banaantjes, watermeloen, sinaasappel en broodje nutella hadden we een ondergrondje om naar de bus te lopen. Daar pakten we om tien uur de bus naar Chichen Itza. Dit wordt ook wel 1 van de 7 nieuwe wereldwonderen genoemd. Maar goed, terug naar de 2e klas bussen. We wilden instappen en toen was de bus al vol, dus we moesten met onze bagage gaan staan. Toen had de bus na een kwartier rijden wat probleempjes, dat is pech bus kan niet meer weg. Na een half uur wachten op de nieuwe bus mochten we weer in het gangpad plaatsnemen en gingen we in een bus waar 42 mensen in kunnen met zijn 60en. Om half twee waren we op de plaats van bestemming en konden we deze historische plaats gaan bekijken. Het hoogtepunt was vooral "El Castillo", de pyramide in het midden van het park. Deze pyramide is gebaseerd op de Maya-kalender maar daarover straks meer. Hierna bezochten we honderden pilaren op een rij allemaal beschilderd met goden, tekens, koningen of oorlogshelden. We staken daarna terug naar "El Caracol", de plaats waar alle rituelen en feesten gehouden werden om te eindigen bij de "Gran Juego de Pelota" of op zijn Hollands een speelruimte. Wat wel jammer was is dat we nergens tussendoor of in konden met als reden deze wereldwonderen heel te houden, gewoon stom natuurlijk. Het was bloedje heet dus de ijsjes smaakten weer goed. De bus naar Tulum wachtte op ons en we lieten ons niet afschrikken dus we kozen weer 2e klas. Dit keer konden we twee-breed zitten, ook wel eens leuk al moet je 3,5 uur bussen. In Tulum snel inchecken bij "Chill Inn Hostel" en een hapje eten!

Wist je dat:
- De pyramide van Chichen Itza uit 4 trappen van 91 treden bestaat plus het pilaar waar alles bij elkaar komt (365 dagen)
- De pyramide uit 9 levels bestaat en elke kant in tweeen is gesplitst door de trappen (18 maanden van de Maya kalender)
- Elk deel van de pyramide bestaat uit 52 panelen, wat weer slaat op de 52 jaren in de kalender ronde van Maya
- In het Maya ontbijt uk'ulo'ob betekent
- En een toetje ch'ujuko'ob heet
- Jasper weer souvenirs heeft gekocht
- Geraldine geen spelletje meer wil spelen, kolonisten om precies te zijn

Quote van de dag: Souvenirs, only 1 dollar, almost free

1. Berko:
    25 juli 2015
    Quote vanuit rome: geen computer is goed genoeg bij de paspoortcontrole om een man met een loep overbodig te maken
  2. Ruud (zier):
    25 juli 2015
    Quote van de dag. Zag gisteren de hele dag chineese kitsch in Wenen todat Alie lachend zei dat dit van de beroemde schilder Klimt is.